fredag den 2. marts 2012

Interview: Jonas Dahl - om at udgive selv

Af: MH.

Arbejdet med at starte eget pladeselskabet, indspille og udgive egen plade, er det hårdeste sangskriveren Jonas Dahl nogensinde har kastet sig ud i. Han lader da også til at være temmelig overbebyrdet, da MyMusic møder ham. Men det er til at forstå, når han har skullet passe et fuldtidsjob ved siden af, for at få det til at løbe rundt.

- Det seneste år har der manglet utallige timer i døgnet, da der konstant er dukket nye uafklarede spørgsmål op om økonomi, markedsføring, website og pladecover, samt tusind andre ting, der skulle tages hånd om, siger Jonas Dahl.

Skriveblokering
Arbejdsraseriet har manifesteret sig i en skriveblokering. Der har været så mange ting der trængte sig på, at han havde mentalt underskud.

- Der røg en kæreste i svinget, og den sociale omgangskreds blev forsømt, for jeg havde ikke overskud til at være udadvendt, og slet ikke til at være indadvendt, og finde roen til at skrive musik.

Det tog et halvt års tid at acceptere, at alt det praktiske måtte ordnes først, inden han kunne komme til at skrive igen. Han har lært ikke at blive frustreret over det. Og så har han lært en masse på områder som struktur og økonomi, som ellers var hans svage side.

Londonturen
For nogle år siden tilbragte Jonas Dahl en periode i London. Da han tog derover, var musikken en hobby. Men han fik så meget anerkendelse for sangskrivningen i storbyen, at han begyndte at tro på, at det kunne blive til noget mere.

- Jeg havde gået alene med sangskrivningen i ti år, og inden jeg tog af sted, havde min familie haft indstillingen: lad-nu-drengen-være-med-hans-hobby. Men da jeg kom hjem og spillede mine nye sange, ændrede det sig. De blev meget begejstrede over min musik, fordi jeg havde rykket mig så meget, at talentet var tydeligt. Siden dengang har de støttet mig i tykt og tyndt.

Processen med cd-udgivelsen har kostet en del op- og nedture, og i de svære tider har bandet og familien været gode til at bakke Jonas Dahl op. Især lægger han vægt på sin fars uvurderlige støtte i hele processen. Og han har takket med den smukke sang Direction [her i en gammel udgave, red.], som omhandler hans forhold til faderen.

- Sangen kom til mig under London-opholdet, på en nærmest spirituel måde. Jeg kunne knapt huske, jeg havde skrevet den, men det var en af den slags oplevelser der skulle til for at sparke mig i gang.

Det rette tidspunkt
Grunden til, at Jonas Dahl og hans band har lavet denne plade, er ganske enkelt, at det føltes som det rette tidspunkt. Han og bandet havde brug for at slå en streg i sandet, og se om sangene kunne stå distancen.

Når man er klar til at udgive en plade, kan man mærke det, siger Jonas Dahl. - Man skal have modet. Og så er der også en masse faktorer som skal være på plads, inden man overhovedet kan tænke i de baner.

For Jonas' vedkommende skulle bandet fx findes. Og det var en lang proces, hvor mange musikere var inde over, inden det rette setup var på plads - taknemmeligheden var stor, da han havde fundet en sammensætning med den rette kemi. 

Hvorfor udgive på eget selskab?
Jonas Dahl har sat sig grundigt ind i pladebranchen, og ud fra den viden han har samlet sig, virkede det som et håbløst tidspunkt at finde et selskab som ville binde an med så stille og upoppet musik, som han skaber. Så i stedet for stemme dørklokker hos selskaberne, virkede det langt mere appetitteligt at prøve selv. Så han henvendte sig til erhvers- og selskabskontoret hos kommunen og fik registreret firmaet Stickman Music - og så stod han med sit eget pladeselskab. Men selve registreringen var det mindste problem af dem alle. Langt sværere var det at drive pladeselskabet.

Kunster eller kontormand
Den første sang på Waterfall with Deer, blev skrevet helt tilbage i februar 2000, så det har været et langstrakt projekt. Hvad der slår en i øjnene når man har talt med Jonas, er hans utrolige målrettethed og selvindsigt. Han ser igennem det overflødige, og gør sig ingen illusioner, men ser realistisk på alle aspekter af både hans sangskrivning, og processen med udgivelsen.

- Det var fedt at kaste sig ud i processen, for målet har været at lære noget nyt. Men set i bakspejlet var det måske ikke det rigtige træk, for jeg er musiker, og ikke forretningsmand. Derfor hyrede jeg også hurtigt en revisor til at sørge for, at det hele er som det skal være - og man får jo en del fradrag, så det er begrænset hvor meget man skal betale i skat. Og momsen laver jeg selv.

Men Jonas Dahl kan på det kraftigste tilråde, at enhver musiker med indtægter bør få sig en revisor. Og så bør man altid køre det hele så reelt som muligt, når man ikke aner noget om at drive virksomhed - for det er svært at være klogere end skattevæsenet.

Distribution af pladen
Udover at pladen skulle indspilles og udgives, så skulle den jo også ud til lytterne på en eller anden måde. Der faldt valget på Gateway, som er et distributionsselskab under Dansk Musiker Forbund. For alle sangskrivere og musikere, vil Gateway være oplagt, fordi det er musikernes egen distributionsplatform, som ikke har noget i klemme økonomisk.
- De gør ikke arbejdet for dig, men de kan hjælpe med at finde ud af, hvilke markedskræfter man skal spille for at komme frem til sine mål. De kommer med forslag til, hvordan du kan shoppe din plade, yder juridisk rådgivning, hjælper med bandkontrakter og indberetninger til Gramex

[Gramex er et selskab som sørger for, at musikerne får en årlig betaling for de plader de medvirker på, som bliver spillet i radioen, red]

Derudover hjælper Gateway dig også med at afklare, om du bør hyre en person til markedsføring, og giver dig svar på, hvilken rækkefølge skal du gribe det hele an i, og klargør, hvad skal man huske, når man sender pladen til tryk, og hvad ISRC-koder er for noget. I det hele taget hjælper Gateway dig til at undgå alle faldgrubberne i forhold til en pladeudgivelse.

Ifølge Jonas Dahl kan Gateway også bruges som pladeselskab, men deres vigtigste funktion er at agere distributionsselskab. De tager ikke gebyrer som mange andre steder, men kun procenter for hver distribueret plade. De samarbejder desuden med GDC, som er det store distributionsselskab i Danmark, så ens cd kommer til at være tilgængelig alle steder.

- Pladen kommer ikke fysisk ud i butikkerne, men den kan bestilles hjem alle steder. Gateway sørger også for iTunes, TDC-music shop og tilbyder at du kan tilkøbe en pladeshop, så du fra din egen hjemmeside kan lave en boks, hvor lytteren handler direkte fra GDC. Et par gange om året får man så regnskabsopgørelse og lageropgørelse tilsendt.

Markedsføring
Men pladen sælger ikke sig selv. Der skal en eller anden form for markedsføring til. Jonas Dahl har indset, at de nok kommer til at sælge flest plader til koncerter. Derfor bruger de energien på at få spillejobs i stedet for at bruge penge på annoncer. Men han har ikke overskud til også at stå for at sende cd'er rundt, og følge op på det hele. Derfor kontaktede han alle bookingbureauerne, dog uden held. Til sidst tog han kontakt til en mand udenfor musikbranchen, som tidligere har arbejdet med bl.a. mødebooking.

- Han bliver betalt via en mindre procentsats af de jobs han forhåbentlig skaber, og jeg aner ikke, om det kommer til at virke. Men nu skal næste skridt tages, og det er, at få større erfaring på scenerne og gøre reklame for pladen ad den vej.

Er det ikke dyrt
Økonomien i en pladeudgivelse afhænger bl.a. af hvilken kvalitetsmæssige niveau man stiler efter, og hvilken slags musik man laver. Jeg fik, igennem venners venner, kontakt til den ansete producer og sangskriver Neill C. Furio, som bl.a., har produceret for Marie Frank og Boatman Love. Neill C. Furio lyttede alt materialet igennem, og vi planlagde så sangene ned til mindste detalje, inden vi tog til Lundgaard Studios, som mange store musikernavne har lagt vejen forbi igennem tiderne.

Der er med andre ord blevet satset på høj kvalitet i alle led på Jonas Dahls debutplade. Blandt andet har Turid Nørlund Christensen produceret vokalerne, og også assisteret med mixningen af pladen. Og det har selvfølgelig kostet. 

- Økonomien på pladen er sat sammen af indtægter fra spillejobs, salg fra den tidligere EP og lån i banken. Vi fik også en slags sponsoraftale med Sydbank, som er vores bank. Derudover er vi støttet af Kodas Nationale Midler og Kodas Kollektive Båndmidler. Men har også fået utrolig mange afslag på støtte i processen.

- Vi er klar over, at vi ikke bare får tjent det hele hjem på et år. Men med koncerter og salg til koncerter kan det godt gå stærkt. Men vi har sparet på den største udgift af dem alle, nemlig markedsføring. Normalt er det vel 50 % af et pladebudget, men den post har de færreste uafhængige pladeselskaber råd til, og det er også usikkert at gå ud og satse fx 50.000 kr. til markedsføring på et forholdsvist anonymt band. Det ville være naivt, når man ser på, hvordan branchen sejler for tiden, mener Jonas Dahl. - Og så findes der i øvrigt ikke bedre markedsføring end at komme ud at spille.

Hvor mange plader skal man trykke?  
Pladen er trykt i 600 eksemplarer, hvilket er et realistisk bud på hvor meget Dahl og Co. forventer at afsætte, og så er det inden for rammerne af risikovillighed. De havde ikke et budget til trykke 1500, for hvis man sætter sig i for stor gæld, har man også et stort pres fra renterne i bankerne. 

- Vors EP fra 2005 blev trykt i 1000 eksemplarer, hvilket vi erkendte var alt for meget. For et succeskriterie for en ikke-mainstream debutudgivelse i Danmark, er at sælge i omegnen af 1000 eksemplarer - for man har ikke 1000 venner.

Jonas Dahl regner med at kunne komme af med de 500 eksemplarer, og de resterende 100 er afsat til promovering og anmeldelser. – Vi har allerede solgt godt, bare på de få koncerter vi har givet - og en af fordelene ved at være sin egen udgiver er, at man selv bestemmer prisen på sine cder til koncerter - men vi har dog valgt at skære igennem og sætte prisen til 100 kr., når vi er ude og optræde.

Hvad er NCB?
Kort og godt er NCB til for at sikre at andre ikke udgiver dit musik. Altså en copyright. Som producent, skal man indhente tilladelse og betale NCB-vederlag ved udgivelse af musik. Men hvad der er værd at fremhæve i denne sammenhæng er, at hvis producent og komponisten/sangskriveren, er én og samme person, kan man fritages for NCB-vederlag for de første 1.000 eksemplarer. Som i Jonas Dahls tilfælde.

Men hvordan vil de så få radioairplay med deres plade?
Jonas Dahl afviser denne artikels skribent på spørgsmålet om, hvorvidt sangen Dead on arrival er lavet direkte med henblik på at sikre radioairplay. Jonas forklarer, at sangen er skrevet, fordi han gerne ville lære at skrive uptempo numre.

- Men jeg mener det er en god idé, at man vælger et par sange ud, som man gør lidt ekstra ved i produktionen. De sange skal sælge pladen. Between Stars og Love in a Mist har fx fået en ekstra kærlig hånd. Vi brugte fem dage på at mixe, så vi havde planlagt nøjagtig, hvor meget tid vi ville bruge på hvert enkelt nummer, for vi vidste, at hvis vi skulle nå at give de ovennævnte sange ekstra opmærksomhed, måtte vi lukke de andre sange tidligt.

Hvad kunne man gøre anderledes?
- Hele ideen med processen har været at lære noget, siger Jonas Dahl. Hvis man endelig skal trække noget ud af ham, kunne han måske ønske, at han havde været endnu mere struktureret.

- Jeg er gået lidt ned på det ind imellem, fordi der har været så meget at se til. Jeg ville også gerne have snakket det hele ordentligt igennem med bandet på forhånd, for det har været svært at tage diskussionerne undervejs. Men selvom jeg har stået for langt det meste, har bandet virkelig engageret sig i det, og taget stor del i det.

- Det har været en ualmindelig hård tørn. Jeg føler ikke lyst til at skulle beskæftige sig med denne del af branchen fremover, for det er en stor mundfuld. Nu drømmer jeg om, at nogen andre vil varetage det forretningsmæssige.

Rådgivning
-
Hvis man sidder med et ønske om at udgive selv, bør man lave en kæmpe liste over alt det man kan suge til sig, og sætte rigeligt med tid af til processen, og ikke tro, at alt er klar, når pladen er færdigmikset, siger Jonas Dahl og forklarer, at der gik et halvt år fra miksningen til udgivelsen, pga. forskellige bump på vejen, deadlines og koder, som man ikke havde regnet med. Og derudover skal alting også falde i hak på de rigtige tidspunkter.

- Hvis man gerne vil have noget startrådgivning, kan man spørge DMF, men for at gøre jævnlig brug af deres ekspertise, skal man selvfølgelig være medlem. Derudover kan man også gå til Gateway, som har åbne kontortider, hvor de lytter til ens musik og fortæller om den branche man er på vej ind i. 

Næste cd
Nu ved Jonas Dahl hvad der skal til, når man udgiver selv - men næste gang ville han nok ansætte hjælp eller shoppe pladen væk, for som det er lige nu, ville han hellere købe sig til frihed. Også fordi det ville tage mange år at få del i de kanaler, som de store selskaber og bureauer sidder på.

- Kom nogen lige nu og tilbød en pladekontrakt, ville jeg da overveje at sælge. Men det har været noget at det mest lærerige jeg har foretaget mig i mit liv.

En lettet Jonas Dahl ruller sig en smøg ved afslutningen af dette interview. Det lader til at have gjort ham godt at udbrede sin hårdt erfarede viden om at udgive sin egen plade i en hårdt spændt musikbranche. Tilbage er blot at håbe, at alle hans erfaringer kan vise sig brugbart for mange sangskrivere og musikere derude, som drømmer om at lave deres egen plade. Nu er de i hvert fald tilgængelige for enhver.

Interviewet blev oprindeligt udgivet på Mymusic.dk (nu Bandbase.dk) 19. november 2007, efterfølgende på Sang-skriver.dk i 2009.

Mangler du penge til at lave en plade? Lån op til 200.000 kroner hos GE Money Bank

Ingen kommentarer:

Send en kommentar