mandag den 5. marts 2012

Interview: Mads Langer

Tekst: MH , oprindeligt bragt på Sang-skriver.dk, 14. marts 2009
Vi møder musikeren og sangskriveren Mads Langer efter hans instore-koncert i Stereo Studio på strøget i Århus. Da strømmen af autografhungrende teenagepiger er aftaget, får vi en snak om sangskrivning, forventningspres og ambitioner.
 
- Jeg flyttede til København som 18-årig og skulle have gået på konservatoriet som pianist. Men alt det med partiturer var ikke mig. Jeg føler musik skal komme indefra. Derfor droppede jeg det og lånte 100.000 kr., så jeg kunne arbejde fuldtids som sangskriver.

 

Satsningen bar hurtigt frugt, da Copenhagen Records signede ham i konkurrence med tre andre major labels. Langer blev hypet voldsomt inden debutpladen Attention Please udkom, men salgstallet kom aldrig til at stå mål med albummets titel. Efter et par år med bristede stjernedrømme og omfattende turnevirksomhed på landets høj- og efterskoler, var der atter 80-100 sange klar til en ny plade. 

- Pladeselskabet sagde, at jeg kunne vælge de her 10 og sælge 3.000 plader., men hvis jeg gerne ville op og sælge 20.000, skulle jeg vælge de tre sange også. Og jeg ville gerne lave 3 James Blunt-hits for at komme bredt ud og danne en base… Men folk misforstår mig tit. Jeg laver også meget andet. Jeg har en punkplade, og en jazzplade, som skal ud en dag. Men det skal bare ikke være lige nu.

Det entydige billede der tit er blevet dannet af Langer, plager ham tydeligvis. Der breder sig en knugende fornemmelse i maveregionen, da vi spørger ind til frustrationerne over, at blive sat i bås?
- Jeg er selvfølgelig sårbar når pladen kommer ud, og jeg har det ikke godt med, at Gaffa skriver, at jeg ikke har noget på hjerte. For det er ikke rigtigt. Hvis man sammenligner min nye sang Fact Fiction med Breaking News fra første plade, så har min sangskrivning udviklet sig.

Men hvordan griber du hele processen med sangskrivningen an?
- Jeg er altid meget opmærksom på, hvad der sker omkring mig hele tiden, og jeg husker alle de små idéer. Og så skriver jeg sange konstant og indspiller skitser på min mobil eller på min bærbare. Jeg bruger programmet Masterwriter, hvor man kan have mange sange åbne på samme tid.

Co-writer du med andre, eller er bandet inde over i denne proces?
- Jeg skriver alene og kommer med de færdige sange til bandet. Jeg synes de skal være så klar, at de kan bære i det akustiske format, enten med klaver eller guitar.

Du har tidligere skrevet dansksprogede sange med Julie Maria, til et teaterstykket på Nørrebro Teater. Vil du skrive på dansk på et senere tidspunkt?
- En dag kommer der helt sikkert et album på dansk, men jeg føler ikke jeg er gammel nok til det endnu, og desuden er der interesse fra London, Los Angeles og New York. Jeg skal snart over og skrive sange med Duffy og Adele i London, så nu må jeg fokusere på andre ting.

Interviewet slutter med fotosession med regnen silende ned af vinduerne. Mads Langer virker som en dybt ambitiøs ung mand, med en stærk følsomhed. En kombination, som har drevet mange ambitiøse kunstnere vidt. I aften venter endnu en koncert, som support for Tim Christensen på hans Danmarks-tour. Se Langers fulde tourprogram
her

Mangler du penge til at lave en plade? Lån op til 200.000 kroner hos GE Money Bank

Ingen kommentarer:

Send en kommentar